ورودی و راهروهای خانه از فضاهایی هستند که می توانید آن ها را با استفاده از فرش های کناره به مکانی زیبا و دوست داشتنی تبدیل کنید. خصوصا اگر خانه ای دارید که ورودی آن راهرو است، پهن کردن فرش کناره و پادری می تواند به دلپذیرتر کردن محیط کمک زیادی بکند و باعث شود مهمانان و حتی خودتان هنگام ورود به خانه حس خوبی داشته باشید و با فضایی گرم روبه رو شوید. فرش کناره نوعی فرش است که طول بلندی دارد و در راهرو و راه پله مورد استفاده قرار می گیرد و به دو صورت دست بافت و ماشینی تولید می شود. ابعاد فرش کناره ماشینی متفاوت است و با طول و عرض های متنوع عرضه می شود و حتی امکان خرید فرش کناره متری هم وجود دارد که به نام رول فرش کناره معروف است.

این نوع فرش که در گذشته و در دکوراسیون سنتی ایرانی برای پوشاندن فضای خالی بین فرش و دیوار مورد استفاده قرار می گرفت، امروزه برای فرش کردن راهروها و راه پله های خانه و به طور کلی در مکان های باریک و مستطیل شکل کاربرد دارد. البته فضاهایی که می توان در آن از فرش کناره به عنوان کفپوش استفاده کرد به این دو مکان ختم نمی شود و با کمی خلاقیت می توانید از آن در سایر فضاهای خانه مثل اتاق نشیمن، پذیرایی یا حتی آشپزخانه هم استفاده کنید. فرش کناره که به آن فرش تشریفات هم گفته می شود، برای هتل ها، رستوران ها و همینطور سازمان ها و شرکت ها هم کاربرد زیادی دارد.

خرید فرش کناره

[maxbutton id=”1″ ]

آشنایی با طرح های فرش کناره

فرش کناره ماشینی با طرح های مختلف کلاسیک و فانتزی در ابعاد گوناگون و با الیاف مختلفی در قالب فرش کناره کلاسیک ، فرش کناره فانتزی و فرش کناره مدرن به صورت ۵۰۰ شانه، ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه تولید و عرضه می شود. بنابراین بهتر است هنگام خرید فرش کناره به محیطی که قرار است در آن قرار بگیرد، توجه کنید. عرض کناره از ۳۰ سانتی شروع و تا ۲ متر ادامه دارد تا بتوانید با توجه به عرض مورد نظرتان، بهترین انتخاب را داشته باشید.

راهنمای خرید فرش کناره
خرید فرش کناره

اگر قصد خرید فرش کناره برای راهرو خانه را دارید بهتر است چند نکته را مدنظر داشته باشید. دقت کنید تا رنگ فرشی که برای راهرو انتخاب می کنید با سایر وسایل خانه و دکوراسیون هماهنگی داشته باشد. انتخاب طرح فرش کناره و اینکه آیا سراغ طرح های کلاسیک بروید یا طرح مدرن و امروزی به خودتان و دکوراسیون منزل شما بستگی دارد. معمولا بهترین ابعاد فرش کناره که برای راهرو خریداری می کنید همان ابعاد دقیق راهرو خانه و یا چند سانتی متر کوچکتر است به شرط آنکه کاملا در مرکز راهرو و با فاصله مساوی از طرفین پهن شود. اگر طول راهروی شما زیاد است می توانید از رول فرش کناره استفاده کنید و فرش خود را با ابعاد مورد نظرتان سفارش دهید. برای محیط هایی که عرض کمی دارند، بهتر است از فرش هایی با رنگ روشن استفاده کنید.

اگر راهرو و ورودی خانه شما بزرگ است، بهتر است از چند ترفند طراحی دکوراسیون برای دلچسب کردن حال و هوای ورودی خانه کمک بگیرید. قرار دادن جا لباسی و جاکفشی در راهرو را فراموش نکنید و اگر هنوز هم جا دارید، یک یا دو صندلی ظریف و زیبا هم به چیدمان راهرو اضافه کنید و یک میز کوچک بین آنها قرار دهید و از گل های کوچک و طبیعی برای تزئین میز استفاده کنید. حتما در ورودی خانه آینه نصب کنید تا به بزرگتر دیده شدن فضا کمک کند. نصب تابلو روی دیوار راه پله و ورودی خانه هم به گرم تر شدن محیط کمک می کند. گیاهان ظریف و سبز در گلدان هایی که با دکوراسیون هماهنگ هستند را به هیچ وجه فراموش نکنید. فقط دقت کنید که اگر در راهرو نور طبیعی ندارید، حتما از گیاهانی استفاده کنید که بدون نور آسیب نخواهند دید.

استفاده از فرش کناره برای راه پله

خرید فرش کناره

بیشتر بخوانید: فرش چهل تکه دستباف، تلفیقی از رنگ و خاطره

اگر خانه شما دوبلکس است و یا در معماری داخلی خانه از پله برای ایجاد فضاهای مجزا استفاده شده است و برای تزئین پله های منزل دنبال ایده می گردید، فرش کناره برای پوشاندن سطح پله ها یکی از مناسب ترین انتخاب ها است. فرش کناره به چند دلیل می تواند یک عنصر دکوراتیو مناسب برای تزریق رنگ به دکوراسیون منزل باشند. اول اینکه چون پله تنها مسیرهایی برای تردد هستند و کمتر آن ها را می بینید، رنگ ها شما را خسته نمی کنند، بنابراین می توانید از فرش کناره با رنگ های زنده و شاد در پله ها استفاده کنید.

و نکته بعدی اینکه، چون پله ها معمولا کوچک هستند، فرش کناره در مقایسه با رنگ آمیزی یک دیوار یا فرش کردن یک اتاق کامل، مساحت کمتری را اشغال می کند، انتخاب رنگ یا الگوی برجسته برای فرش کناره می تواند به خانه ی شما شخصیت و سبک بدهد  که در این صورت می توانید سراغ خرید فرش کناره فانتزی بروید که تنوع طرح زیادی دارد و دستتان برای انتخاب باز است.