آخرین اخبار فرش دستباف

آموزش بافت فرش و قالی به صورت ویدیو و آنلاین و رایگان

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

نخ و نقشه تابلو فرش

نخ و نقشه تابلو فرش تبریز موضوعی است که در این مقاله میخواهیم به آن بپردازیم و شما را راهبری نماییم که بهترین و با کیفیت ترین نخ و نقشه را از کجا تهیه کنیم.

امروزه با گران شدن مصالح فرش و خود فرش دستبافت بیشتر ملت علاقه مند شدن در گویه قالی بافی و بافت تابلو فرش های کامپیوتری تکاپو کنند اما عمده دغدغه آنها تعبیه نخ و نقشه کامپیوتری با کیفیت است.

نخ مرینوس

شرکت های زیادی در گویه عرضه نخ و نقشه تابلو فرش تبریز فعالیت میکنند ولی آن تجربه و کیفیت کاری را ارائه نمی کنند و بافنده پس از بافت تابلو فرش آن کیفیت مطلوب را که انتظار میرفت به آن نمی رسند و کلی تایم و هزینه و زحمتی که پای شغل کشیده اند به باد می رود.

ما بر همین اساس تصمیم گرفتیم مقاله نخ و نقشه تابلو فرش تبریز را منتشر نماییم و هنرجوها و بافنده ها عزیز را راهبری کنیم که طرح کامپیوتری با کیفیت را چگونه تشخیص داده و از کجا باید تعبیه و خریداری کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان محمدی

ابزار و وسایل کار گلیم بافی



 

 

وسایل کار گلیم بافی, گلیم برجسته

 

دار:

مهمترین وسیله و ابزار کار گلیم بافان دار است .دار یا همان چهارچوبی که گلیم روی آن بافته می شود دو نوع است.

1-دار عمودی یا ایستاده
2- دار افقی یا خوابیده

از دار افقی خوابیده بیشتر در مناطق عشایری کشورمان استفاده می شود ،عشایر به دلیل کوچ نشین بودن و حرکت مداومی که دارند دارهای افقی که به راحتی قابل حمل است استفاده می نمایند .ولی بافندگان روستایی و شهری یعنی آنان که یکجا نشین بوده و دارای زندگی ثابت و غیر متحرک هستند معمولاً از دارهای عمودی استفاده می کنند.با این حال در بسیاری از مناطق روستایی کشور دارهای افقی رایج می باشد.در برخی از مناطق عشایری از جمله آذربایجان شرقی از دار عمودی بهره می گیرند.

 

دفتین:
برای استتحکام بخشیدن به درگیری الیاف تار و پود گلیم معمولاً از وسیله ای به نام دفتین استفاده به عمل می آید و بافنده پس از گذراندن هر پود افقی از لابه لای تارهای عمودی با کمک آن ضرباتی بر قسمت بافته شده می اورد تا درگیری تار و پود و عمل بافت صورت گیرد.جنس دفتین های مصرفی معمولاً آهن است و از تعداد هفت تا ده تیغه آهنی نازک به عرض دو و طول بیست سانتیمتر تشکیل می شود در برخی مناطق کشورمان بویژه در روستاههای استان کرمانشاه برای ایجاد درگیری تار و پود و نقشهای کوچک و نیز نقوش حاشیه گلیم از ابزاری چوبی یا فلزی به نام سوک استفاده می شود که شکل ساختمانی و اندازه آن متفاوت است.

 

قیچی:
قیچی گلیم بافی از نظر ساختمان و طرز کار شبیه قیچی قالی بافی است و از دو تیغه تشکیل شده است که به وسیله پرچ با پیچ به هم متصل می گردند و حول منطقه ای باز و بسته می شوند.

وسایل کار گلیم بافی, گلیم برجسته

انواع گلیم :
گلیم به سه شیوه بافته می شود:
گلیم ساده باف : در این نوع گلیم، پودها یکی در میان از لابه لای تار ( چله) عبور می کند. این گلیم یک روست و برای بافت آن معمولا" از نقشه از قبل آماده شده استفاده نمی شود. نقوش گلیم ساده باف، عموما" هندسی است و به ندرت نقوش منحنی در این نوع گلیم دیده می شود. گاهی روی گلیم هائی با زمینه ساده با استفاده از الیاف رنگی پشم، نقوشی ایجاد می شود که غالبا" هندسی است.

 

گلیم برجسته : این نوع گلیم دارای زمینه ای ساده می باشد ولی طرح اصلی مانند قالی پرزدار است. بدینصورت که از روی نقشه قالی، بر روی چله گلیم گره زده می شود و در پایان پرز اضافی چیده می شود.

 

ورنی : ورنی، گلیمی است بدون پرز و یک رو، که عموما" بدون نقشه و به صورت ذهنی توسط دختران و زنان عشایر مناطق مغان، ارسباران و مشکین شهر بافته می شود. این نوع گلیم در کردستان و کرمان با طرح و نقش دیگری بافته می شود که در کرمان آن را "شیریکی پیچ" می نامند. بهترین ورنی های ایران توسط ایل شاهسون یا ایلسون تولید می شود که سابقه طولانی در این زمینه دارن، به گونه ای که همواره واژه ورنی با نام شاهسون قرین بوده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان محمدی

بید و بید خوردگی قالی



 

 

 فرش و گلیم, بید و بید خوردگی قالی, بید خوردگی قالی

بید و بید خوردگی قالی

هوایی مرطوب ، فضایی تاریکی ، دمایی مناسب و کمی الیاف پشم محیطی کاملاً مناسب برای چرخۀ زندگی موجودات ذره بینی به ویژه انواع قارچها و کپک ها است، اما مهم تر از آنها برای ما"بید" می  باش حشرۀ که دارای دگر زیستی کامل است و آفت قالی می باشد . تعداد زیادی از فرش های نفیسی که در گذشته بافته شده بودند و در اثر این آفت از بین رفته و نابود شده اند وتنها نامی از آنها باقی مانده است.


اما در مقام مقایسه ای نچندان دقیق برمی آیم و صحبت از هم خویشان  بید می کنیم، که در شرایط زیستی تقریباً مشابه با مؤلفه هایی نه زیاد نزدیک هم چو نوع تغذیه یا دما به چرخۀ زندگی خود ادامه می دهند و آنچنان موردتوجه قرار می گیرند که خواب وتغیر رنگ بدنشان نقطۀ اوج التفات را طلب می کند، البته آفت قالی نیست  بلکه منبع قالی ابریشم یعنی  "کرم ابریشم" است.

 

 فرش و گلیم, بید و بید خوردگی قالی, بید خوردگی قالی

 

برای تهیۀ اولین لازمۀ فرش ابریشم (ابریشم خام) و همچن مراحل تولید قالی متحمل رنجی بس دشوار می شویم ، ولی در حفظ آن غفلت خرج می کنیم و با کمی بی لطفی به  چوب آفت می زنیم اش، روی سخن همه نوع قالی با هر جنسی و ترکیبی است. نگهداری قالی از یک گلدان کوچک بسیار ساده تر است و باکمی مراقبت می توان سالها از قالی سالم استفاده کرد. استفاده از نفتالین برای جولوگیری از بید خوردگی رایج است.

 

اما مامیدانیم نفتالین چیست ؟
نفتالین ماده ای جامد است که به آسانی تبخیر می شود . سوخت هایی از قبیل نفت و ذغال سنگ شامل نفتالین می باشند . نفتالین را قطران سفید و کافور نیز می نامند وشکل رایج آن گلوله های نفتالین و یا به شکل پولک است . از سوختن و توتون هم نفتالین تولید می شود نفتالین بوی تندی دارد ولی بویش نامطبوع نیست ، کاربرد تجاری نفتالین در تهیه پلاستیکهای پلی وینیل کلراید است عمده ترین مصرف آن برای دفع  "بید " و بوگیرهای توالت است .


ما به چه طریقی درمعرض نفتالین و ترکیبات آن قرار می گیریم ؟
از طریق مقادیر کمی از آن که در هوای محیط بیرون وجود دارد ، لمس کردن و تماس با لباسها و قالی هایی که به نفتالین آغشته شده اند یا استفاده از مواد دفع بید.اما ضررهای استفاده از نفتالین هم مطرح است و اگر چه کاملا به اثبات نرسیده است ولی دست کم در حیوانات می تواند باعث بروز سرطان شود.

 

با تغیراتی ساده فیزیکی در محیط زندگی بید می توان به راحتی این آفت را دفع کرد و با کمی اهمیت در محیطی که هم خودمان و هم قالیهایمان هستند می توان هم قالی سالم داشت هم تنی سلامت و از بروز این دسته مشکلات جلو گیری کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان محمدی

طراحان قالی در ایران



 

فرش و گلیم, طراحان قالی, نقشه قالی ایرانی

تکمیل و تعالی نقشه قالی ایرانی به مرور زمان صورت گرفته است. بنابر شواهد تاریخی، قالی‎های ایران تا حدود 450 سال پیش مقارن سلطنت شاه طهماسب با طرح‎های هندسی بافته می‎شدند و شاید تا حدودی به تحقیق بتوان گفت تنها بعد از این زمان بود که طرح‎هایی با خطوط منحنی و دوار در نقش قالی ایران وارد شد و در این زمان، هنر قالی مانند دیگر هنرهای زیبا به حد کمال خود رسید.

 

هنگام بحث درباره طراحان نقش قالی ایران اگر از گذشته‎های بسیار دور عهد صفوی  که تنها نام انگشت شمار تنی چند از این هنرمندان از جمله رضا عباسی، میرک و سلطان محمد تبریزی بر صفحات تاریخ هنر ایران باقیمانده است بگذریم و ادامه مبحث را با گذشتن از یک فضای خالی تاریخی به دوره پایانی عهد قاجاریه کشانده و تاریخ نقش قالی را از زمان نقاش بزرگ کرمان محسن خان شروع کرده و به زمان حال برسانیم، به نام بسیاری از هنرمندان نقش قالی و تذهیب بر می‏خوریم که حاصل تخیل و قدرت نقش آفرینی هنر قالی بافی ایران جلوه ابدی بخشیده‎اند.

 

طراحان بزرگ نقش قالی ایران در 150 سال اخیر در پنج مرکز مهم قالی بافی ایران به شرح زیر دسته بندی میشود:

 

کرمان
سر سلسله نقاشان بزرگ ایران، محسن خان نقاش معروف کرمانی است متولد سال 1211 شمسی و متوفی سال 1290 شمسی؛ فرزند این هنرمند بزرگ حسن‎خان یکی از طراحان نام آور و برجسته نقش قالی است. شاگردان حسن‎خان به ترتیب عبارتند از زمان‏خان، احمد علی‎خان کربلایی، اکبر فدایی، کاشی نقاش، حاج محمد جعفر، عزیز الله بهارستانی، رضا بهره‎مند و حسین رسولی راوری که هر کدام از آنها با ابداع نقشهای جدید و دلفریب هنر نقش قالی را در خطه کرمان به اوج کمال خود رسانیدند.

 

در نسل سوم نقاشان کرمانی به نام‏های محمد علی شاهرخی پسر حسن‎خان،اکبر بهارستانی فرزند عزیزالله بهارستانی، عباس سروری،احمد کیوان، علی صوتی و حسین واعظی بر می‏خوریم.

 

اصفهان
در طراحی قالی اصفهان بی‎تردید باید ابتدا به نام عیسی بهادری اشاره شود. او پس از اتمام مدرسه کمال الملک، سال 1315 به سرپرستی هنرستان هنرهای زیبا اصفهان برگزیده شد؛ به مدت 30 سال در این سمت شاگردان زیادی را در همه رشته‎های هنرهای تزئینی بویژه در نقاشی و تذهیب و نقش قالی تربیت کرد و طرح‎های بسیار جالبی را به مجموعه طرح‎های ایرانی افزود؛ جواد رستم شیرازی، پورصفا، هوشنگ جزی‎زاده، محمود فرشچیان و جعفرقلی دادخواه همگی از دانش آموختگان این هنرستان و از شاگردان و همکاران او بودند.

 

احمد ارچنگ متولد 1293 شمسی هنرمند برجسته دیگری است که از او طرح‎های چشم نواز و زیبایی در نقش قالی‎بافی مانده است؛ شاگردان با استعداد این هنرمند به نام‎های عباس کرباسیون و رحمت الله شادمان در ادامه کار استاد هم اکنون به کار طراحی در اصفهان اشتغال دارند؛ جعفر رشتیان، طراح معروف دیگری درا صفهان که تا چندی پیش در قید حیات بود در زمینه طرح‎های منظره‎ای نمونه‎های بسیار با ارزشی از خود بر جای گذاشت. نمیتوان از نقش قالی اصفهان صحبت کرد و به نام حسین مصور الملکی متولد 1270 شمسی از نقاشان مشهور نقش قالی اصفهان اشاره نکرد.

 

فرش و گلیم, طراحان قالی, نقشه قالی ایرانی

 

کاشان
در دفتر طراحان بزرگ و صاحب سبک کاشان در 110  سال اخیر ابتدا به نام رضا صانعی می‎رسید رضاخان که از پیشکسوتان هنرمند نقش قالی است بر می‎خوریم. این هنرمند نامدار سال 1265 شمسی در شهر کاشان متولد شد. او مانند سایر هنرمندان همعصر خود، نقاشی و طراحی را نزد میرزا احمد و برادرش میرزا علی اکبر آموخت و خیلی زود خود به مرحله استادی رسید. آثار او بیشتر بصورت دورنما و پرتره است. همکار و داماد او میرزا نصرالله صانعی نقاش زاده نیز از استادان فن نقش قالی است که بیشتر در سبک کلاسیک کار میکرده است.

  •  
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان محمدی